DRUGI MÓZG

600 metrów kwadratowych!

100 bilionów drobnoustrojów/bakterii o łącznej wadze około kilograma, a czasem nawet więcej!

Jelita.

Nauka mówi o nich – „drugi mózg”.

I zaczyna wskazywać, że stany depresyjne, lękowe czy przedłużający się stres wraz ze wszystkimi jego objawami mogą zaczynać się… w brzuchu!!!

Ponieważ 90 proc. sygnałów z jelit wędruje prosto do mózgu – to, co się dzieje w naszych brzuchach, wpływa nie tylko na nasze „ciało fizyczne”, ale także na system nerwowy – bezpośrednio, poprzez nasz „pierwszy mózg”.

Tzw. układ wydzielania wewnętrznego, który jest w przewodzie pokarmowym, ma bezpośrednie połączenie z mózgiem dzięki nerwowi błędnemu i hormonom oraz bakteriom.

Szczególnie szkodliwy dla niego jest przewlekły stres. Brzmi groźnie, a jednocześnie tak bardzo „klinicznie/szpitalnie”, że wielu uważa, że ich to nie dotyczy.

Ale jeśli nazwiesz go inaczej – „zespół przedłużonej/przedłużającej się reakcji na stres” – to chyba łatwiej będzie zobaczyć w nim siebie…

Z grubsza taki zespół dzieli się na okresy 5-letnie:

  • w pierwszej „pięciolatce” pojawiają się pierwsze dolegliwości pracy serca i jelit.
  • w drugiej –  częściej występują skoki ciśnienia, reakcje alergiczne, zaburzenia pracy jelit, czy zmiany stężenia glukozy
  • potem, paradoksalnie, zaburzenia narządów i układów w ciele już się nie nasilają.
    To może uspokajać, chociaż nie powinno: bo jest to okres ich utrwalania, co prowadzi do pojawiania się tzw. chorób przewlekłych…

 

Co się wtedy dzieje w jelitach?

Mikrobiom ulega silnym zaburzeniom, czyli zmienia się skład bakterii jelitowych. A to one są granicą, strzegącą nas przed światem zewnętrznym.
Kiedy granica zaczyna się rozpadać, „złe” bakterie przedzierają się i uszkadzają nie tylko ściany jelita, ale też niszczą neurony.

A wtedy „pierwszy mózg” zaczyna reagować pojawianiem się początków zaburzeń psychicznych!!

Bo tak, jak wspomniałem na początku – „co na dole, to i na górze”.

Zmiana mikrobiomu wpływa na Twój nastrój, może powodować depresję, a nawet autyzm czy chorobę Alzheimera.

W świetle ostatnich badań pojawia się informacja, że w jelitach może rozpoczynać się choroba Parkinsona.

 

Co robić?

  • utrzymywać prawidłowy skład mikrobiomu jelit – najlepiej dzięki zdrowej diecie, która powinna się składać z:
    • kiszonek (!!!!)
    • świeżych warzyw i owoców
    • zbóż i roślin strączkowych
    • produktów pełnoziarnistych
    • przetworów mlecznych z żywymi kulturami bakterii
    • ewentualnie suplementów zawierających probiotyki i prebiotyki
  • równocześnie powinniśmy unikać:
    • żywności przetworzonej/gotowej (fast foody), węglowodanów prostych i cukru
    • a przede wszystkim, jeśli się da:
      • środków przeciwbólowych
      • antybiotyków, bo proces odbudowy flory bakteryjnej może potrwać nawet od roku do kilku lat! Uważa się nawet, że niektóre rodzaje korzystnych szczepów bakterii mogą całkiem wyginąć!
  • postawić na aktywność fizyczną, poruszającą obszar naszego brzucha, czyli różnego rodzaju:
    • skłony (z zadbaniem o obszar lędźwiowy)
    • skręty
    • wszystkie odmiany pozycji kot-krowa, która w bonusie poprawia stan mięśni posturalnych, odpowiedzialnych za właściwą postawę ciała i odciążenie kręgosłupa
    •    Na pierwszym zdjęciu: wydech, drugim: wdech.

 

Na dzisiaj tyle.

Jeśli chcesz poznać inne ćwiczenia – odezwij się do mnie.

Mam też nadzieję, że nie zapomnisz o „pierwszym mózgu” i postawisz na medytację.

A o bardzo łatwych i skutecznych sposobach medytowania pisałem TUTAJ.

Miłego dnia!

 

 

DRUGI MÓZG

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry