Harvard Medical School, joga i koronawirus…

Harvard Medical School zaleca jogę i medytacje na pojawiające się u wielu osób lęki związane z COVID-19.

W artykule z tego tygodnia „Radzenie sobie z lękiem przed koronawirusem” („Coping with coronavirus anxiety”) napisano, że „joga, medytacja i kontrolowany oddech to wypróbowane i najlepsze sposoby na relaks. (…) Regularna medytacja bardzo pomaga na uspokojenie.”

Według Harvard Medical School joga:

  • wzmacnia organizm
  • poprawia mobilność i siłę
  • zmniejsza poziom cholesterolu, glukozy i trójglicerydów
  • reguluje ciśnienie
  • poprawia trawienie
  • opóźnia proces starzenia się chrząstki – zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy lub artretyzmu
  • polepsza zasypianie i jakość snu

Dodatkowo, psychiatra John Sharp poleca ćwiczenia oddechowe, takie jak np. samavriti pranayama, czyli oddychanie kwadratowe:

  • przyjmij wygodną pozycję
  • odetchnij swobodnie kilka razy
  • weź wdech (ma trwać 4 sekundy)
  • wstrzymaj oddech (również na 4 sekundy)
  • zrób wydech (trwający 4)
  • zatrzymaj oddech znowu na 4 sekundy.

Powtórz 10 razy.

Do tej techniki możesz powracać w ciągu dnia tyle razy, ile potrzebujesz.

 

W wielu miejscach znajdziesz na pewno inne techniki powtarzających się oddechów z różnymi czasami trwania. Nie zamykaj się na jakąś „jedną jedyną”, ale eksperymentuj, sprawdzając, jak sie czujesz w kazdej z nich.

Może z czasem odkryjesz dla siebie coś absolutnie wyjątkowego…?

 

 

Harvard Medical School, joga i koronawirus…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry