KIEDY 1=2

No właśnie!

Kiedy jeden jest równy dwa?

Wtedy, gdy myślimy o jednych z najważniejszych mięśni w ciele człowieka, których głównym zadaniem jest umożliwienie nam chodzenia w pozycji pionowej!

Czyli o mięśniach pośladkowych średnich…

A co z tym 1= 2?

Uwaga! KAŻDY dodatkowy JEDEN kilogram wagi ciała to dodane DWA kilogramy do obciążenia roboczego mięśni pośladkowych średnich!

 

Dlaczego to ważne?????????

Podczas chodzenia to te mięśnie utrzymują miednicę we właściwej pozycji a także utrzymują ciężar górnej połowy ciała.

I to właśnie ze względu na „dźwignię” w biodrze muszą naprzemiennie wytwarzać siłę równą ponad dwukrotności masy ciała!

Już teraz rozumiesz, jak ważne jest to, ile ważysz – nie tylko dla zdrowia stawów i więzadeł, o których mówi się często – ale także dla zdrowego i swobodnego chodu.

 

Co może się zdarzyć, kiedy pośladkowe średnie będą przeciążone?

  • zaburzy się sposób chodzenia. Czeka Cię tzw. kaczy chód, czyli ochrona m. pośladkowych przez przerzucanie ciężaru z jednej nogi na drugą. Sama ochrona to bardzo dobry pomysł – ale tylko na chwilę! Bo za jakiś czas zaczną się problemy ze stawami biodrowymi, kolanami czy kostkami!
  • obniży się miednica, co w dłuższym czasie może powodować skoliozę
  • pojawi się ból pleców w odcinku lędźwiowo-krzyżowym (czasem mylony z objawami choroby zwyrodnieniowej dolnego odcinka kręgosłupa czy dyskopatią)
  • pojawi się ból w okolicy stawie biodrowym
  • pojawi się trudność w znalezieniu komfortowej pozycji spania oraz ból w czasie spania
  • wystąpi napięcie w obszarze sąsiednim, czyli mięśniach pośladkowych wielkim i małym, gruszkowatym ( o nim więcej TUTAJ)

 

Kiedy mogą powstać przeciążenia i pojawić się punkty spustowe? (o samych punktach spustowych pisałem TUTAJ)

  • przy nierównej długości nóg
  • gdy nastąpi uraz miejscowy (np. w okolicy biodra)
  • kiedy podnosisz ciężkie przedmioty oraz gdy idziesz niosąc je przed sobą
  • podczas zbyt intensywnego chodzenia czy biegania (też chodzenia po piasku)
  • gdy dynamicznie ćwiczysz, np. grasz w piłkę nożną czy ćwiczysz sporty walki)
  • w ostatnich miesiącach ciąży
  • kiedy obciążasz jedną stronę ciała (np. ciężka torba na ramieniu, noszenie dziecka na jednym biodrze)
  • kiedy długo siedzisz lub stoisz lub kiedy jesteś unieruchomiona/-ny np. podczas choroby albo po jakimś zabiegu
  • kiedy często siadasz na niskim stołku/krześle, czyli kiedy kolana są dużo wyżej niż pośladki
  • gdy za bardzo wychylasz głowę w przód (jak radzić sobie z „smsową szyją” napisałem TUTAJ)

 

Co robić?

  • podczas zakładania butów czy spodni nie stawaj na jednej nodze – zdecydowanie lepiej usiąść
  • nie zakładaj nogi na nogę podczas siedzenia (szczególnie z wyprostowanymi nogami)
  • uważaj na zastrzyki. To do tych mięśni podaje się najczęściej domięśniowe środki i to z reguły na głębokość kilku centymetrów!
  • przy komputerze staraj się trzymać głowę prosto, bez pochylania, tak samo przy pisaniu smsów
  • bardzo rzadko poleca się rozciąganie, bo to niezbyt łatwy we współpracy mięsień. Znalazłem tylko jeden pomysł – i to całkiem trudny do zrealizowania:

  • zdecydowanie najlepszy jest masaż! I tu zapraszam Cie do mnie na SESJĘ
  • na kolejnym miejscu plasuje się automasaż.
    Jak samemu znaleźć pośladkowy?
    Wstań i zacznij powoli przenosić ciężar ciała z jednej nogi na drugą – na pewno poczujesz napięcie tuż pod górną krawędzią kości biodrowej (czyli nieco z boku biodra).
    To mniej więcej tutaj:

    • użyj piłki tenisowej albo innej o podobnych rozmiarach (ale nie za bardzo miękkiej), stań bokiem do ściany i oprzyj się o piłkę. Aby objąć masażem całą powierzchnię mięśnia- zmieniaj położenie piłki albo położenie ciała, uginając np. kolana.
      UWAGA! Ciężar ciała spoczywa na nodze nie masowanej! Masowana jest rozluźniona!
    • automasaż w leżeniu na podłodze – tak, by „nachodzić” ciałem na piłkę. Ten sposób może być trochę bardziej bolesny niż stanie, bo trudniej będzie kontrolować nacisk…

Na dzisiaj tyle.

Życzę udanych poszukiwań pośladkowych średnich!

 


A jeśli chcesz sprawdzić, w jakim stanie są Twoje mięśnie – zapraszam na sesję MASAŻU albo sesję AUTOMASAŻU, na której nauczysz się rozluźniać ciało przy pomocy piłek i rolek.

 

 

KIEDY 1=2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry