KILO PLUS

 

 

Niestety, nie chodzi o takie kilogramy jak na zdjęciu…

Według badań z 2021 roku, aż 3 na 5 Polaków ma nadwagę.

Pandemia nasiliła tylko problem.

Według prezes Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości „w pierwszym etapie pandemii dorosły Kowalski zwiększył masę ciała średnio o 3 kg. A w czasie drugiej fali przybyło mu kolejne 3 kg.”

 

Wśród dzieci i młodzieży otyłych jest 5 proc. dziewcząt, u chłopców sytuacja jest gorsza – 15 proc.

Te liczby będą iść w górę, bo nadwagę (która jest wstępem do otyłości) ma aż 25 proc. dziewcząt i aż 44 proc. chłopców!

 

Ciekawe badania przeprowadzili Norwegowie, którzy wzięli na warsztat… przenośne telefony i piloty do telewizora!

I doszli do wniosku, że te „zdobycze cywilizacji” sprawiają, że dziennie „robimy” średnio o 400 metrów mniej.

Niby niewiele, ale rocznie to już, statystycznie, mniej o:

  • 146 kilometrów
  • i 25 godzin wydatku energetycznego,

co przekłada się na 1 kg tkanki tłuszczowej więcej!

Kto pamięta telewizory i telefony stacjonarne, do których trzeba było podchodzić? :)))))

 

Co robić?

Pierwsze, co przychodzi na myśl – oczywiście ruszać się!

Ale ja zacząłbym od odstresowania, czyli jakiegoś rodzaju medytacji, techniki uważności, mindfulness czy jak tam nazwiemy te najprostsze sposoby na relaks umysłu oraz ciała!

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zajrzyj tutaj.

Jeśli to będzie Twoim priorytetem przez najbliższe tygodnie – masz szansę na łagodne przygotowania swojego ciała na przyszłe ćwiczenia.

Bo według holenderskich badań sprzed kilku lat, zbyt ciężkie ćwiczenia przy ograniczonej wydolności męczą tak bardzo, że mogą wręcz pobudzać organizm do wydzielania jednego z hormonów stresu – kortyzolu!

A wtedy organizm będący w stresie – zamiast się pozbywać, zacznie MAGAZYNOWAĆ tłuszcz w okolicy pasa „na zapas”.

W badaniach z Holandii na warsztat wzięto ponad 60 badań kontrolnych i analiz dotyczących praktyki jogi w kontekście zrzucania wagi i wyszczuplania sylwetki.

Wynika z nich, że konsekwentne ćwiczenie jogi pozytywnie wpływa na zmniejszenie masy ciała i wskaźnik BMI, a dodatkowo ogranicza związane z otyłością czynniki ryzyka sprzyjające zapadaniu na choroby serca.

A badanie na grupie diabetyków wykazało, że ćwiczenia wykonywane na czczo przez pół roku pomogły zredukować poziom cukru we krwi.

 

Podsumowując – każdego z nas mniej lub bardziej „trafiło” pandemiczne siedzenie w domu, praca zdalna, stres, zmiana sposobu odżywiania itp.

Okazuje się, że naprawdę nie musimy wyciskać setek kilogramów na siłowniach, żeby czuć się i wyglądać lepiej, a wystarczy trochę medytacji i ruchu związanego bardziej z rozciąganiem i poprawą mobilności ciała…

 

A więc – wytrwałości życzę. Bo w wakacje czas na pewno znajdziesz 🙂

Zachęcam Cie także do zajrzenia do innych moich wpisów:

tutaj

tutaj

oraz oczywiście do KAŻDEGO innego 🙂 Mogą pomóc…

Pozdrawiam.

 

 

KILO PLUS

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry