MANIPURA to czakra splotu słonecznego/czakra pępka.

Leży między pępkiem a podstawą mostka, a jej nazwa oznacza „połyskujący/lśniący klejnot”.

Jest powiązana z układem trawienia, mięśniami,  nadnerczami oraz trzustką, która odpowiada m.in. za:

  • wydzielanie enzymów trawiennych, kluczowych dla funkcjonowania układu pokarmowego
  • wydzielanie hormonów (np. insulina, glukagon)

Odpowiada za wybór, działanie i wolę, a jej celem jest przemiana, bo żywioł MANIPURY – ogień, wznosi się by przekształcić materię w energię, czyli światło i ciepło.

 

Niezrównoważona/zablokowana MANIPURA to m.in.:

  • władczość i potrzeba rządzenia, często zgodnie z dewizą „cel uświęca środki”
  • agresja oraz częste (czasem niekontrolowane) napady gniewu
  • skłonność do uzależnień, pracoholizm
  • lęk, niepewność co do przyszłości, a co za tym idzie – lęk przed podejmowaniem nowych decyzji i stosowaniem nowych rozwiązań
  • problemy fizyczne:
    • zaburzenia trawienia, wrzody żołądka,
    • przejadanie się ale też głodzenie się
    • cukrzyca
    • alergie

 

Zrównoważona to m.in.:

  • DZIAŁANIE, a nie planowanie działania
  • szacunek dla siebie i innych
  • poczucie własnej wartości i wiara w siebie
  • duża siła osobowości i siła woli, ale bez narzucania innym – raczej inspirowanie innych do działania
  • stabilne mięśnie brzucha – zewnętrzne oraz wewnętrzne, stabilizujące kręgosłup

 

Co robić, by równoważyć trzecią czakrę?

  • poznać swoje potrzeby – wtedy łatwiej będzie określić sens, kierunek i cel działania
  • działać. Bo według zasady: „energia rodzi energię”, jakiekolwiek działanie jest lepsze od bezruchu.
  • nie działać nawykowo, robić coś nowego, innego niż zazwyczaj, podejmując ryzyko w poczuciu, że poradzisz sobie z każdą sytuacją
  • inspirować innych pomysłami i działaniami, skupiając się na tym, co łączy, a nie dzieli
  • „doglądać płomienia” – czyli działać wytrwale, widząc długofalowy plan
  • wyrzucić ze słownika „muszę” i zastąpić „wybieram/chcę” we wszystkich możliwych aspektach życia np.:
    • nie „muszę sprzątać”, ale wybieram. Bo chcę, żeby w moim domu było czysto.
  • na pracę z trzecią czakrą poleca się przebywanie w otoczeniu żółtego koloru oraz używanie m.in. cytrynu żółtego, topazu, awenturynu i kamienia słonecznego.
  • ćwiczyć:
    • medytacja w ruchu: zamknij oczy, a jeśli przestrzeń masz ograniczoną, miej oczy lekko przymknięte. Skup uwagę na okolicy pępka i zacznij wyobrażać sobie, że rysujesz nim linie. Poruszaj ciałem/brzuchem tak, żeby rysować wszystkie kształty, jakie sobie wyobrazisz.
      Jeśli to ma być długa linia prosta – zacznij iść, jeśli linia skręci – skręć i Ty. Jeśli pojawiają się np. koła/kółka – zacznij je rysować uginając kolana, poruszając miednicą. I tak dalej, i tak dalej…
    • drwal: nogi ugięte w kolanach, z wdechem podnieś ręce nad głowę (jak przy rąbaniu drewna), z wydechem opuść. Puść mięśnie rąk i szyi. Zostań w tej pozycji przez chwilę, z wdechem podnieś ręce itd. Powtórz 10-15 razy.
    • pozycja wyciągnięta: z wdechem podnieś wyprostowane nogi i utrzymuj przez 10-15s, z wydechem opuść. Powtarzaj.
      Możesz zrobić łatwiejsza wersję z nogami ugiętymi w kolanach.
    • wykopywanie. Prowadź nogi nisko nad ziemią do wyprostu, prowadzi pięta.
    • inne, typowe dla pracy mięśni brzucha:
      • deska/podpór przodem (inaczej plank). Utrzymuj do pierwszego drżenia mięśni brzucha.
      • znany z WF rowerek

 


Za tydzień spotkanie z czwartą czakrą.

Jeśli chcesz poznać ćwiczenia nie tylko na wzmocnienie zewnętrznych mięśni brzucha, zapraszam Cię do mnie na zajęcia.

 

 


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *