Czakra to wir energii. Nie widzimy jej, nie słyszymy, w sumie też nie czujemy…dlaczego więc o niej piszę?

  • bo po prostu warto wiedzieć o niekonwencjonalnych metodach podejścia do ciała/zdrowia
  • bo Ajurweda – system leczniczy sprzed pięciu tysięcy lat (!), została w 1979 roku oficjalnie uznana przez WHO za jedną z koncepcji zdrowia i terapii. A w Ajurwedzie wspomina się o czakrach.
  • bo znalazłem kiedyś ciekawe zdanie: „Nie możemy dowieść istnienia czakr, tak jak nie możemy zważyć energii miłości.

Proszę Cię więc o otwarcie się na nowe, niekonwencjonalne podejście do życia, do świata i poczytania o centrach energetycznych, zwanych czakrami:

według najbardziej popularnego podejścia jest ich siedem, ulokowanych w siedmiu znaczących dla naszego zdrowia miejscach w ciele, jak np. zwojach nerwowych wychodzących z kręgosłupa czy gruczołach dokrewnych.

Czakry są otwarte lub zamknięte, zrównoważone lub nie, a ich stan wpływa na samopoczucie psychiczne i zdrowie fizyczne.

Mogą być wskazówką, w których obszarach życiowych/dziedzinach poruszamy się swobodnie, a które wymagają od nas dodatkowej uwagi.

Zaburzenia w czakrach manifestują się w postaci chorób fizycznych, złego samopoczucia psychicznego i niezadowolenia z danej sfery życia.

 

CZAKRA PIERWSZA

MULADHARA („korzeń/podstawa/podpora korzenia”) – to podstawa. Fundament całego systemu.

Położona  u podstawy kręgosłupa, w okolicach krocza, w pobliżu nadnerczy, które:

  • wpływają na funkcjonowanie nerek i układu krążenia, regulując gospodarkę wodną, sodową i potasową i hamując procesy zapalne
  • pobudzają wątrobę do przetwarzania tłuszczów i białek w glukozę
  • odpowiadają za odporność, popęd płciowy, ochronę przed osteoporozą, jędrną skórę
  • odpowiadają za system „walcz-uciekaj” – a więc podstawowy system gwarantujący przetrwanie w ekstremalnych warunkach.

Muladhara jest powiązana z żywiołem Ziemi – bo przecież na ziemi wznosimy fundamenty każdej konstrukcji.

A takim fundamentem jest przetrwanie – fizyczne i materialne, w tym zdolność zaspokojenia podstawowych potrzeb, ugruntowanie, finansowa egzystencja i ogólnie pojęte bezpieczeństwo. I za to odpowiada Muladhara.

W powiązaniu z ciałem – odpowiada za jego wygląd i funkcjonowanie oraz stan kości, jelita grubego i nóg (stóp).

Niezrównoważona to m.in.:

  • brak wiary w siebie i zaufania do ludzi, brak poczucia własnej wartości, egoizm, niepokój, lęk i strach, nałogi, pracoholizm
  • problemy fizyczne: hemoroidy, zatwardzenia, zapalenie korzonków, otyłość, ból w okolicy lędźwi

Zrównoważona to m.in.:

  • świadomość siebie oraz swoich możliwości i ograniczeń, odwaga, wewnętrzny spokój, wrażliwość, poczucie bezpieczeństwa, zaufanie do świata, traktowanie problemów jako nauki, skupianie się na teraźniejszości a nie przeszłości i przyszłości
  • właściwie działające nadnercza

Co robić, by równoważyć pierwszą czakrę?

  • stawiać sobie codzienne wyzwania, od prostszych do trudniejszych i nagradzać się za ich wykonanie oraz nie karać się za nie wykonanie
  • dać sobie prawo do bycia i posiadania – wtedy świat fizyczny nie będzie CELEM, ale NARZĘDZIEM do pełniejszego i bardziej szczęśliwego życia
  • mieć satysfakcjonującą, ale i przynoszącą godny zarobek, pracę
  • robić coś, co jest powtarzalne, ale nie nudne, jak np. pasja (hobby), której możesz się oddać i która potrwa dłużej niż kilka dni
  • chronić i dbać o swoje ciało, rozumieć je, słyszeć jego potrzeby – i realizować je poprzez właściwe odżywianie, sprawność fizyczną – regularne ćwiczenia, a przede wszystkim relaks i regenerujący sen
  • na pracę z pierwszą czakrą dodatkowo poleca się przebywanie w otoczeniu czerwonego koloru oraz kamieni szlachetnych, takich jak m.in. rubin, granat, hematyt
  • ćwiczyć:
    • mostek: połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach, podnieś biodra z wdechem, napnij pośladki  i utrzymaj na wdechu, z wydechem opuść. Ilość powtórzeń: 10-15.
       
    • w leżeniu na plecach, z wdechem przyciągnij kolano do klatki piersiowej, przytrzymaj, z wydechem opuść. Powtórz z drugą nogą. Ilość powtórzeń: 15-20.
    • wskazane są wszystkie ćwiczenia na nogi i stopy. Niektóre znasz (jak np. tupanie czy podskakiwanie w miejscu), inne możesz wymyślić, a jeśli chcesz, zajrzyj do moich poprzednich wpisów o:
      stopach
      kolanach
      mięśniu gruszkowatym
      i łydkach
    • masaż oraz automasaż – jeśli chcesz doświadczyć ulgi w nogach i stopach, zapraszam do mnie:
      na masaż
      lub naukę automasażu
    • medytacja połączenia z Ziemią/medytacja drzewa:
      Stań w lekkim rozkroku, ugnij lekko kolana i poczuj się jak drzewo, które czerpie siłę z korzeni. Poczuj niezwykle solidną podstawę i poczuj, jak bierzesz z niej siłę, bezpieczeństwo, stabilność i nadzieję na wzrost.
      Zacznij się lekko kołysać. Zacznij powoli zataczać kółka biodrami.
      Czuj stabilność ciała a jednocześnie jego ruch…
      Czas: około 5-10 minut.


      Za tydzień zapraszam na spotkanie z czakrą drugą.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *