Co dzieje się w naszym mózgu kiedy narzekamy?

Według badaczy z Uniwersytetu Stanforda, Twój mózg odbiera narzekanie jako zagrożenie i każe systemowi nerwowemu sympatycznemu (współczulnemu) działać według schematu „walcz lub uciekaj”.

Rozpoczyna się produkcja kortyzolu – hormonu stresu, który zazwyczaj pomaga w rozwiązaniu sytuacji stresowej poprzez udział w walce o przetrwanie lub szybką i skuteczną ucieczkę z miejsca zdarzenia.

I jeden i drugi scenariusz skutecznie redukuje napięcie – nerwowe/psychiczne oraz fizyczne – pod warunkiem, że się ZADZIEJE!

A jeśli tylko słuchasz płynących zdań – to jak to ma się zadziać?????

Tym bardziej, że wraz z takimi zdaniami płyną określone emocje – lek, smutek, przygnębienie, które bardzo szybko się udzielają niosąc konkretne konsekwencje:

  • słuchanie narzekania zmniejsza hipokamp! A jest to struktura odpowiedzialna za przyswajanie i przechowywanie wiedzy i kiedy się zmniejsza – zmniejszają się jej zdolności!
  • słuchanie narzekania powoduje obumieranie neuronów! Szczególnie cierpi na tym kora przedczołowa, odpowiedzialna za podejmowanie decyzji oraz emocje.
  • słuchanie narzekania ułatwia narzekanie nam samym! Struktura neuronalna rozszerza się, kiedy coś powtarzamy, żeby usprawnić i ułatwić nam zrobienie tego w przyszłości. Jeśli więc powtarzasz narzekanie – neurony się rozgałęziają i wkrótce łatwiej Ci będzie narzekać niż szukać pozytywów!
  • słuchanie narzekania zaraża! Dzięki „neuronom lustrzanym” łatwiej jest współodczuwać, a to znaczy, że im masz ich więcej – masz więcej empatii. A im więcej empatii – tym łatwiej wczuć się w uczucia drugiej osoby i dać się im porwać.

Jakie rozwiązanie proponują badacze?

  • słuchaj nadal cierpiącej przyjaciółki/przyjaciela/członka rodziny itd., ale równocześnie bądź „u siebie”. Wiedz, co TY czujesz, jak TY się czujesz i jaka jest TWOJA reakcja na ewentualne narzekania – bo wcale nie musi być taka sama jak Twojego rozmówcy…
  • do każdej „męczącej” myśli, która pojawi się u Ciebie (szczególnie kiedy robisz to już nawykowo/odruchowo), świadomie dodawaj dla równowagi inną – bardziej radosną, pozytywną, by wykształcać w sobie postawę wdzięczności.

Może więc warto posłuchać naukowców?

 


A jeśli chcesz poznać model HEAL, który mówi o tym, jak zapisać w ciele pozytywne doświadczenia, zajrzyj TUTAJ.

Powodzenia!

 

 


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *