Dobrze działające nerki dbają o ogólną kondycję naszego organizmu:

  • usuwają szkodliwe produkty przemiany materii (z moczem)
  • wpływają na prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi
  • regulują objętość płynów ustrojowych, dbając o ich prawidłowy skład i ilość
  • filtrują i zatrzymują składniki niezbędne do codziennego funkcjonowania
  • wpływają na równowagę kwasowo-zasadową krwi (pH krwi)
  • wpływają na układ kostny, wydzielając aktywną formę witaminy D.

 

Oprócz zachodniego, bardziej medycznego podejścia, jest jeszcze wschodnie, świetnie je uzupełniające.

Według niego – nerki są kluczowe dla zachowania długowieczności w zdrowiu i dobrej kondycji.

W medycynie chińskiej nazywane są „pałacem Ognia i Wody”. Odpowiadają za nasze siły życiowe, funkcje rozrodcze i energię seksualną.

olbrzymim magazynem energii życiowej, od której zależy jakość i długość życia.

Z tego magazynu możemy skorzystać w przypadku osłabienia lub choroby, warto więc mieć do niego swobodny dostęp i dbać o jego odpowiednie „zatowarowanie”…

Kiedy jest Ci zimno – zadbaj o nerki, bo to one odpowiadają za rozgrzanie ciała „od środka” (idealne ćwiczenia to kot-krowa, patrz niżej)

Według jogi – zdrowe nerki to silny układ odpornościowy!

Mówiąc o nerkach często wskazuje się aspekt emocjonalny i wiąże się je ze smutkiem i różnymi aspektami lęku, a więc w ostatnich dniach, pełnych napięcia i niepewności – szczególnie warto się nimi zająć…

Co robić?

  • dostarczaj odpowiednią ilość płynów (co najmniej 1 litr dziennie)
  • nie obciążaj dodatkowo:
    • ogranicz papierosy, alkohol i kawę
    • ogranicz przyjmowanie leków (szczególnie przeciwbólowych)
    • ogranicz podjadanie między posiłkami (szczególnie słodkich i słonych przekąsek)
  • dbaj o właściwe odżywianie: dużo owoców i warzyw, nie przesadzaj z solą i uważaj na konserwanty
  • pamiętaj o kontrolnym badaniu moczu: co 1-2 lata

 

Ale przede wszystkim dbaj o aktywność fizyczną!!!!

 

Jakie ćwiczenia są dedykowane nerkom?

  • wszelkiego rodzaju skręty ciała i krążenia tułowia, połączone z wdechem, kiedy skręcasz się w lewo i wydechem – w prawo
  • skłony w przód. Nie muszą być głębokie (nie musisz dotknąć dłońmi podłogi)  i intensywne – możesz pozostać w każdym skłonie przez kilka sekund oddychając spokojnie.
  • wygięcia kręgosłupa w tył, szczególnie wszystkie wersje kota-krowy
  • wszystkie inne, która przyjdą Ci do głowy, a które FIZYCZNIE poruszą okolice nerek/lędźwi

 

    

pozycja kota-krowy:

zaczynaj od bardzo wolnego poruszenia ciała, potem możesz przyspieszyć. Ta pozycja świetnie działa na cała długość kręgosłupa, relaksując i jednocześnie wzmacniając mięśnie odpowiadające za właściwą postawę.

A na zakończenie

trochę

ZABAWY…

 


Mam nadzieję, że po zakończeniu obecnych zawirowań spotkamy się na regularnych zajęciach.

 

 


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *