SVADHISTHANA to inaczej czakra krzyżowa.

Jej sanskrycka nazwa tłumaczona jest dwojako: jako „własne miejsce pobytu/coś, co jest moje” lub „słodycz”, co może być trochę mylące, ale ma sens:

osobie, która dobrze siebie zna, będzie łatwiej zaspokajać swoje pragnienia i przyjemności.

Bo SVADHISTHANA kojarzona jest z przyjemnością, seksualnością, płodnością, emocjami i doznaniami, ruchem, zmianą, pielęgnowaniem, kultywowaniem, otwartością oraz siłami tworzenia.

Położona w okolicach podbrzusza, między pępkiem a genitaliami, odpowiada zwojowi nerwowemu, jakim jest splot krzyżowy.

Powiązana z żywiołem wody, reguluje przepływ płynów w organizmie i odpowiada za działanie pęcherza moczowego, układu krążenia, układu płciowego oraz nerek, jednego z kluczowych organów dla funkcjonowania organizmu.

Nerki odpowiadają m.in. za:

  • dbanie o prawidłowy stan płynów ustrojowych
  • wydalanie szkodliwych produktów przemiany materii
  • zatrzymywanie w organizmie składników, które są mu przydatne
  • prawidłowe ciśnienie tętnicze krwi oraz jej równowagę kwasowo-zasadową.

 

Niezrównoważona/zablokowana SVADHISTHANA to m.in.:

  • nadwrażliwość prowadząca do braku równowagi emocjonalnej i huśtawki nastrojów
  • poczucie odrzucenia i wyobcowania
  • poświęcanie się dla innych, bez dbałości o swoje sprawy, swój czas itp.
  • samokrytyka prowadząca do częstego poczucia winy
  • trudność stworzenia stabilnego związku z drugą osobą
  • uzależnienie od seksu, ale też ucieczka w celibat
  • problemy fizyczne:
    • impotencja, problemy z pęcherzem i prostatą, bóle i sztywność w okolicy lędźwi, otyłość i kompulsywne jedzenie jako ucieczka przed niezaspokojonymi pragnieniami

 

Zrównoważona to m.in.:

  • szacunek dla siebie oraz swojego ciała
  • ufność i komunikatywność w kontaktach z innymi
  • dostęp do emocji i swoboda ich wyrażania, szczególnie w relacjach intymnych
  • twórcze podejście do problemów
  • sprawne i giętkie ciało

 

Co robić, by równoważyć drugą czakrę?

  • otwierać się na zmiany i zmieniać! Tak, jak pierwsza czakra budowała niezmienny fundament, tak druga ma puścić to, co stałe, by umożliwić ruch i przepływ. A więc nie wpadaj w rutynę w każdej możliwej sferze życia, a przede wszystkim w intymnej.
  • poznawać świat przez doświadczenie i doświadczanie, nie bać się „nowego”
  • wyrażać emocje słowem, ale także nieskrępowanym śmiechem i płaczem „prosto z brzucha”
  • zająć się sobą, zatroszczyć się o siebie
  • tworzyć, mieć hobby, a nawet bardziej – pasję i wyżywać się w twórczym działaniu. A jeszcze lepiej – znaleźć pasję życia!
  • nauczyć się przyjmować komplementy (i prezenty)
  • poznać i zaakceptować własne pragnienia i spełniać je
  • pozwolić na dotyk i otworzyć się na masaż
  • pozwalać sobie na przyjemność a szczególnie celebrować seks
  • na pracę z drugą czakrą poleca się przebywanie w otoczeniu pomarańczowego koloru oraz kamieni takich, jak cytryn, rutyl, karneol, złoty topaz
  • ćwiczyć:
    • tak naprawdę KAŻDY ruch, bo czakra z założenia związana jest z ruchem
    • wszelkie aktywności związane z wodą, jak pływanie ale też np. odprężająca kąpiel
    • wszelkie ćwiczenia na poruszenie nerek – o niektórych pisałem TUTAJ
    • szczególnie ważny jest ruch zmysłowy, nie wyuczony, bez konkretnych kroków, pozycji, zasad i pomysłów. Ruch wychodzący „z ciała”, a nie „z głowy”.
    • kołyska na kręgosłupie: w leżeniu na plecach przyciągnij kolana do klatki piersiowej, obejmując je od góry albo pod kolanami. Delikatnie kołysz się na boki.
       
    • połóż się na plecach z rękami wzdłuż ciała i dłońmi wnętrzami do góry. Zegnij kolana i przyciągnij stopy do ciała, pozwól kolanom opaść swobodnie. Potem, jak najwolniej zbliżaj kolana do siebie aż do złączenia. Potem – jak najwolniej oddalaj od siebie.
    • kołysanie miednicą. Stań z ugiętymi kolanami i zataczaj biodrami kółka. Oczy zamknięte, cała górna część ciała (szczególnie głowa) rozluźniona. Dłonie puszczone swobodnie.
          
    • w leżeniu na plecach podłóż dłonie pod pośladki i wyprostuj nogi, podnosząc je na wysokość ok.10cm. Rozłóż szeroko, potem wróć do pozycji wyjściowej. Powtarzaj ten ruch.
       
    • wszystkie odmiany pozycji „kota-krowy”. Na zdjęciach najbardziej znana: wydech wraz z kocim grzbietem, wdech – kiedy plecy są wklęsłe a głowa idzie w górę.
       

 


Za tydzień spotkanie z czakrą trzecią.

A jeśli chcesz poćwiczyć – wpadnij na zajęcia pod Warszawę – więcej info TUTAJ.

Robię też zajęcia online! Chcesz wiedzieć więcej – napisz do mnie albo zadzwoń.

 

 


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *