TAŚMA TYLNA

 

 

Dzisiaj pogłębiamy praktyczną wiedzę na temat taśm anatomicznych i zajmujemy się taśmą powierzchowną tylną, która biegnie przez:

  • podeszwy stóp, czyli powięź podeszwową i zginacze palców
  • tył łydek, czyli ścięgno Achillesa i mięsień brzuchaty łydki
  • tylną stronę ud, czyli mięśnie kulszowo-goleniowe
  • okolicę krzyżową miednicy, czyli więzadło krzyżowo-guzowe
  • plecy od krzyża do dolnej części głowy, czyli powięź krzyżowo- lędźwiową i mięsień prostownik grzbietu
  • tył głowy od karku do brwi, czyli czepiec ścięgnisty oraz rozcięgno naczaszne

Taśma ta pełni funkcję:

  • posturalną, czyli utrzymywanie pozycji pełnego wyprostu
  • ruchową, czyli odpowiada za zgięcia kolan i poniżej stawów kolanowych, wyprost bioder, kręgosłupa, głowy.

 

Ponieważ powięź to tkanka plastyczna, dzięki miofibroblastom umie się kurczyć.

A robi to pod wpływem napięć mechanicznych, ale także stresu.

A „kurczy” – to znaczy usztywnia, roznosząc to usztywnienie po całym ciele zgodnie z przebiegiem taśmy i wpływając na wszystko, co na jej drodze się znajduje…

 

Z taśmą tylną jest najtrudniej, bo według znawców tematu, jest najbardziej narażona na napięciowy przykurcz.

 

A zaburzenia na jej przebiegu mogą objawiać się m.in.:

  • ograniczeniem zgięcia grzbietowego stopy
  • skróceniem mięśnie kulszowo-goleniowych
  • zaburzeniami w obrębie miednicy
  • pogłębieniem lordozy lędźwiowej
  • przeprostem odcinka szyjnego kręgosłupa
  • zaburzeniami koordynacji między ruchami oczu i kręgosłupem.

 

Co robić?

  • przede wszystkim zająć się powięzią podeszwową, która może być głównym, a czasem jedynym źródłem problemów z mięśniami kulszowo-goleniowymi, ustawieniem lordozy lędźwiowej, a nawet z górną częścią szyjnego odcinka kręgosłupa!
    • użyj piłki – golfowej lub bardziej miękkiej, np. tenisowej, stawiając na niej stopę i masując wolno i uważnie, pamiętając o zamkniętych oczach i spokojnym oddechu. I pamiętaj o pięcie!
      A więcej o rozluźnianiu stopy znajdziesz TUTAJ
  • masuj łydkę używając piłki tenisowej lub większej. Dołóż rozciąganie np. podczas siedzenia wyprostuj nogę i mocno wygnij/przyciągnij palce stopy w kierunku głowy tak, żeby „poczuć łydkę”.
    Pomysły na rozciąganie znajdziesz też TUTAJ

    a to, co powyżej, też świetnie działa na łydki – ALE też na prawie całą taśmę!!
  • masuj mięśnie pośladków – np. o gruszkowatym przeczytasz TUTAJ
  • masuj plecy w okolicy łopatek. Stań przy ścianie i oprzyj plecy na piłce tenisowej.
    Inne pomysły znajdziesz TUTAJ i TUTAJ
  • mobilizuj okolicę szyi, wykonując skręty głowy w lewo i prawo. Ale unikaj, znanego Ci może z WF-u krążenia głową!
    Więcej o szyi przeczytasz TUTAJ
  • i wreszcie bonus i bardzo przyjemne działanie w obrębie głowy: opuszkami palców wykonuj niewielkie ruchy okrężne lub poruszanie/przemieszczanie skóry względem kości czaszki. Możesz też użyć masażerów głowy.
    I pamiętaj, że taśma biegnie aż do brwi, więc zajmij się czołem i skroniami.

    • możesz uzupełnić to masażem żwaczy (to te „kulki”, które pojawią się w policzkach, kiedy zagryziesz zęby), które są powiązane z mięśniami skroniowymi.

 

Na dzisiaj tyle.

A jeśli wydaje Ci się, że jest tego strasznie dużo, to uspokajam:

wystarczy, że do działania wybierzesz na razie jeden obszar (polecam stopy), bo zgodnie z teorią powięzi i taśm powięziowych, rozluźnienie jednego „leżącego na taśmie” wprowadzi ulgę do kolejnych na niej „leżących”!!!!

A jeśli chcesz, żeby ktoś pokazał Ci ćwiczenia albo przyjrzał się napięciom w Twoim ciele – wpadnij do mnie na masaż!

Zapraszam!

 

 

TAŚMA TYLNA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry